Umowa na budowę bloku energetycznego w koksowni Radlin podpisana.

Całkowity koszt budowy wyniesie 289 milionów złotych. Inwestor zamierza sfinansować budowę bloku w ponad 70% ze źródeł zewnętrznych, w tym z wykorzystaniem pożyczki udzielonej przez NFOŚiGW ze środków unijnych w kwocie 134 mln zł oraz z kredytu udzielonego przez EBI w kwocie 58,5 mln euro.

Czas realizacji inwestycji określono na 29 miesięcy, licząc od czerwca br. Nowa jednostka wejdzie do ruchu w IV kwartale 2021 r.

Zadanie inwestycyjne obejmuje dwa kotły parowe o łącznej mocy około 104 MWt, zabudowę turbiny upustowo – kondensacyjnej o mocy 28 MWe oraz człon ciepłowniczy o mocy 37 MWt a także instalacje pomocnicze – mówi Mariusz Soszyński – członek zarządu JSW KOKS S.A. ds. produkcji i techniki.  – Źródłem energii pierwotnej dla bloku będzie nadmiarowy gaz koksowniczy w ilości około 180 mln metrów sześciennych rocznie.

Inwestor zakłada roczną produkcję ok. 486 tys. GJ pary technologicznej oraz wody grzewczej w ilości ok. 209 tys. GJ a także 196 tys. MWh energii elektrycznej. Produkcja pozwoli na zaspokojenie potrzeb własnych koksowni oraz na zaopatrywanie odbiorców zewnętrznych, w tym miasta Radlina oraz KWK Marcel w zakresie wody grzewczej.

Iwona Gajdzik – Szot,  członek zarządu JSW KOKS S.A. ds. ekonomicznych podkreśliła rolę inwestycji dla zwiększenia ekonomiczności produkcji koksowni i ochrony środowiska. – Własna produkcja z odpadowego do tej pory gazu koksowniczego pozwoli nam też uniezależnić się od dostawców zewnętrznych, co ma duże znaczenie z punktu widzenia choćby tylko pewności zasilania.

Warto dodać, że budowa bloku energetycznego w kogeneracji w Radlinie ujęta została w Planie dla Śląska i jest najważniejszą częścią ambitnego planu modernizacji koksowni Radlin, obejmującego  wiele innych, istotnych zadań inwestycyjnych.

To że polska firma, z długą historią na Śląsku, będzie wykonawcą nowoczesnej instalacji dla innej firmy z tej ziemi cieszy nas ogromnie i jest powodem do dumy, że doceniono nasze kompetencje - powiedział Jerzy Wiśniewski, Prezes Zarządu RAFAKO S.A. - Rozwiązania jakie stosujemy w RAFAKO udowadniają, ze energetyka oparta – bezpośrednio czy pośrednio – na węglu nie musi być obciążeniem dla środowiska. (koks)

Premiera RAFAKO E-busa 19 grudnia 2018

W środę 19 grudnia 2018 roku w siedzibie firmy RAFAKO S.A. przy ul. Łąkowej 33 w Raciborzu odbędzie się premiera prototypu pierwszego polskiego niskoemisyjnego autobusu z baterią pod podwoziem.

W założeniu RAFAKO E-bus z napędem elektrycznym, dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, ma znakomicie sprawdzić się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu. To unikalny polski MINI autobus niskoemisyjny, w którym zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań.

RAFAKO E-bus to:

  • Pierwszy w kraju mały autobus z baterią pod podwoziem
  • Całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia
  • Nowatorskie rozmieszczenie baterii to poprawa parametrów trakcyjnych, a synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi to gwarancja wysokiej sprawności.
  • Zmniejszona masa pojazdu dzięki lekkiej konstrukcji powiększa zasięg baterii aż o 10%!
  • Pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
  • Innowacyjne baterie do szybkiego ładowania LTO – tylko 15 minut do 90% pojemności!

 

Więcej informacji na temat RAFAKO E-busa na stronie http://e-bus.rafako.com.pl/

 

ZOBACZ WSZYSTKIE